Domáce vzdelávanie podľa Pepeho

Domáce vzdelávanie očami muža, otca domškoláckej rodiny. Šiesty diel.

Predstav nám stručne seba a svoju rodinu.  

Naša rodina je štvorčlenná a žijeme v Bratislave. Náš starší syn má 10 rokov a je štvrták a mladší syn má osem a pol a je druhák. Na domácom vzdelávaní sme od začiatku. Chlapci nikdy nechodili do škôlky, ani do školy. Pred rokom a pol k nám ešte pribudla maltézska fenka, z ktorej sa veľmi tešíme. Ja pracujem v IT oblasti, manželka je doma, učí sa s deťmi a občas chodí zabávať deti na oslavy a do škôlok ako zabávačka. 

Ako a prečo ste sa rozhodli vzdelávať svoje deti doma?  

Starší syn už od mala prejavoval vysoké rozumové, ale slabšie sociálne schopnosti.  Keďže čítal od štyroch rokov a v podstate vtedy začal aj programovať – to je jeho najväčší talent, tak sme sa rozhodli, že sa bude vzdelávať veľmi individuálnym spôsobom. A to sociálne mu pomôžeme rozvíjať jeho tempom. Mladší syn je tiež introvertného charakteru, tak sa k tomuto spôsobu vzdelávania pripojil. 

Mal si spočiatku obavy z domáceho vzdelávania a z toho rozhodnutia?  

Nie, nemal som obavy. Vedel som, že je to to správne pre nášho syna. Boli sme s manželkou presvedčení, že je to dobrý spôsob pre veľa detí, najmä po preštudovaní si mnohých ďalších prípadov doma vzdelávaných detí a knižky od Naomi Aldort. 

S akými reakciami sa ohľadom domáceho vzdelávania stretávaš v širšej rodine či vo vašom okolí?   

Širšia rodina videla aj vidí, že náš syn nie je štandardný, a preto potrebuje individuálny prístup, takže to chápali. A ľudia z okolia samozrejme riešili najmä socializáciu, ale teraz neskôr, keď majú skúsenosti aj oni so školami, domácimi úlohami, tak nám to mnohí schvaľujú. 

Aké máš koníčky a ako sa premietajú do vášho domáceho vzdelávania?  

Keďže som programátor, tak najmä táto oblasť ovplyvnila našich synov a idú v mojich šľapajách, podobne ako ja v šľapajách môjho otca. Ďalej už 25 rokov robím karate, k tomu zatiaľ deti nemajú vzťah, uvidíme neskôr. Hrám aj na klavíri a gitare a klavír ich jedno obdobie veľmi chytil, tak som im pomohol získať základy a teraz si niekedy zahrajú.

Pepe so synmi na lyžovačke. Foto: Pepeho archív.

Ako zhruba vyzerá váš deň alebo týždeň?  

Ja chodím ráno do práce a deti sa doobeda s manželkou učia. Vo voľnom čase programujú a väčšinu poobedí trávia s kamarátmi, alebo na tréningu. Matematiku Hejného metódou v „červených“ učebniciach niekedy dopreberám so starším synom  ja, lebo chceme jeho matematický talent rozvíjať. 

Ako funguje vaše domáce vzdelávanie?  

My preferujeme takzvané sebariadené vzdelávanie. Všímame si, čo chlapcov baví, na čo majú momentálne senzitívnu fázu a podľa toho im dávame podnety, výlety, knihy z knižnice, či zdroje z internetu. Tieto obdobia sa menia, ale programovanie zostáva, takže to zaberá väčšiu časť vzdelávania. Na to, čo vyžaduje škola, nám našťastie stačí pár hodín do dňa. 

Ako vidíš rolu otca detí vzdelávaných doma?   

Tá akademická časť je najmä na manželke. Ja som v tej oblasti výpomoc najmä v Hejného metóde výučby matematiky, ktorá je mojou srdcovou záležitosťou, keďže profesor Hejný bol mojim učiteľom. Okrem toho sa snažím byť podporou pre ňu a aj pre deti, keď potrebujú. Samozrejme sa s manželkou radíme spoločne ohľadom vzdelávania, krúžkov, socializácie… 

Pepeho rodina s prof. Hejným a jeho manželkou. Foto: Pepeho archív

Čo ťa naučilo domáce vzdelávanie alebo Tvoje deti počas ich domáceho vzdelávania? Prekvapilo Ťa niečo?  

Domáce vzdelávanie je veľká škola pre rodičov v trpezlivosti, v dôvere deťom, sebadôvere a aj tých praktických veciach ako organizovanie, plánovanie, krízový manažment, asistencia v socializácii… Čiže to pojme veľa energie a času, ale zároveň sa s deťmi vytvorí úžasné puto – myslím, že si naše deti naozaj poznáme. 

Aké výzvy vidíš na domácom vzdelávaní?   

Výzvy sú najmä zabezpečiť deťom dostatok socializácie s inými deťmi, pomáhať im v samostatnosti a samozrejme mať dostatok sebarealizácie rodičov, z ktorých jeden je väčšinou pripútaný k deťom a ich školským povinnostiam. 

Aké pozitíva prináša domáce vzdelávanie Tvojej rodine?   

Vidím veľmi veľa pozitív od toho dôležitého ako sloboda pre deti, dostatok času na to, v čom sa práve chcú rozvíjať, prevencia šikany a straty chuti do učenia, až po banálne veci ako ranné vyspávanie a výlety cez pracovný týždeň.

Pepe so synmi na výlete v Prahe. Foto: Pepeho archív.

Ak by si Ty ako dieťa mal možnosť vzdelávať sa doma, využil by si ju?  

Veľmi rád. Aj keď ja som mal dobrý kolektív a kamarátov na základnej škole, sloboda domáceho vzdelávania by mi mohla zabezpečiť aj kamarátov, aj viac času na rozvoj v mojich obľúbených oblastiach. A nemusel som sa toľko nudiť na hodinách -z tej nudy som vyrušoval a boli z toho akurát poznámky. 

Čo by si odkázal otcom, ktorí zvažujú vzdelávať svoje deti doma?  

Pre deti je to skvelá voľba – pozri výhody, ktoré som uviedol vyššie. Otcovia sa môžu intenzívnejšie venovať deťom, realizovať sa aktívnejšie aj pri ich vzdelávaní. Ak máte školu priateľskú k domácemu vzdelávaniu, určite to odporúčam.

Ďakujeme za rozhovor a želáme aj naďalej veselé domáce vzdelávanie!

Kliknutím na obrázok budete presmerovaní na darovaciu stránku OZ DVS na platforme darujme.sk.
Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0
Tweet 20
fb-share-icon20