Domškolácky deň s Martou a jej dcérou (8 r.)

Dnes Vás na virtuálnu návštevu pozýva druháčka Natálka (8. r.), mamina Marta a tatino Miško. Do našej rodiny neodmysliteľne patria aj tri mačky, zakrslý králik a africký slimák – achatina.

Najdôležitejšie v živote sú pre nás vzťahy a rodina,  preto sme sa tomu rozhodli prispôsobiť aj náš životný štýl. Snažíme sa z dcéry vychovať sebavedomého, samostatného a zodpovedného človeka, ktorý vie, čo chce, ktorý žije svoj život naplno, s radosťou a s nadšením, ktorý ide za hlasom svojho srdca a svojimi snami. Chceme, aby vyrastala v láske a aby sme my aj ona šírili medzi ostatných ľudí lásku, radosť, porozumenie. Dôležitá je pre nás sloboda, ale aj z toho vyplývajúca zodpovednosť za svoje činy. Chceme mať dosť času na spoločné aktivity, dosť času venovať sa tomu, čo nás baví, zažívať menej stresu. Radi trávime veľa času vonku a v prírode. Baví nás cestovať (teda keď nás neobmedzuje pandémia).

U nás je veľmi ťažké popísať typický deň, pretože každý deň máme iný. Nemáme pevný režim dňa ani žiadny rozvrh na školské veci. Natálke vyhovuje učiť sa blokovo, čiže venovať sa istý čas iba jednému predmetu, potom ju zaujme zase iný. Keď si k niečomu sadne, zvyčajne vydrží 1-3 hodiny nad jedným predmetom. Už potom nerobí ďalšie predmety v ten deň. Niekedy máme aj cez pracovný týždeň dni, kedy sa vôbec nevenujeme škole a urobíme si napríklad celodenný výlet s kamarátmi a niekedy zase aj v nedeľu večer si Natálka sadne k školským veciam. Niekedy si urobíme lenivý deň a niekedy stihneme toho veľmi veľa. Učí sa dobrovoľne so záujmom (teda okrem slovenčiny, ktorú neznáša) a tým pádom vlastne ani nerobí rozdiel medzi hraním sa a učením. Iba tú nenávidenú slovenčinu sme si museli dohodnúť, že musí urobiť cvičenia, čo má na daný týždeň nachystané. Pri tej vydrží  krátko, keďže ju nemá rada.

Tu je jeden z našich dní:

8:00

Budím sa na to, že sa ku mne Natálka pritúlila a prehodila si moju ruku cez seba. Tatinko je už v práci. U nás sa všetci ráno „štartujeme“ pomaly, tak si celkom užívame tú časovú voľnosť teraz, keď nikam nechodíme. Natálka si vyjedná hladkanie a škrabkanie a ja sa teším, že ešte môžem zostať chvíľu v posteli. Keď začneme deň príjemne, tak sa väčšinou potom celý deň nesie v pozitívnom duchu.

8:20

Hlad nás už vyhnal z postele. Ranná hygiena, prezliecť a Natálka už rýchlo beží pozrieť, či jej zamrzli ľadové obrázky, ktoré sme večer dali von zamrznúť. Je naozaj veľmi chladno, podarili sa.

8:35

Kým ja robím raňajky pre nás, Natálka sa postará o jedlo a pitie pre slimáka, králika a tri mačky. Ja mám vlastne v tomto prípade oveľa jednoduchšiu úlohu 🙂

9:10

Natálka si berie učebnicu z matematiky. Prekonzultujeme, čo potrebuje, kontrolujem cvičenia a medzitým odbieham zaniesť bielizeň do práčky, vyvešať, varím obed. Občas ju niektorá úloha tak zaujme, že vytvorí podobnú pre mňa. Matematiku sa učíme z Hejného učebnice, tie sa jej páčia (a mne tiež).

Na ostatné predmety učebnice slúžia skôr ako nápoveda pre mňa. Natálka uprednostňuje učiť sa prostredníctvom aktivít, ktoré jej buď vyrábam alebo nájdem na internete, úplne ideálne hrou, vonku. Čítanie – poukladá si okolo seba mačky a číta im knihy, ktoré sa jej páčia. Písanie – píše vlastné knihy, príbehy, denník o zvieratkách… Potom v texte spolu opravujeme chyby a tak sa učí gramatiku. Prvouku sa učíme cez praktické pokusy, exkurzie (keď nás ešte neobmedzovala korona), vonku v prírode. Angličtina ju tiež najviac baví popri hre, prípadne pozeraním krátkych videí. Je to náročnejšie pre mňa na prípravu materiálov a vymýšľanie hier, ale mňa to baví.

12:05

Natálka odprace zo stola a prestiera na obed. Ja zatiaľ dokončujem obed. Sadáme k stolu. Stolujeme skôr na taliansky spôsob, nikdy nie potichu a zvyčajne sa za stolom zdržíme dlhšie. Natálka veľa rozpráva, zdieľa. Vždy má plnú hlavu nápadov, plánov, snov, príbehov…. a otázok. Snažíme sa jesť zdravo, preferujeme farmárske slovenské potraviny. Niečo málo ovocia a zeleniny si aj dopestujeme, to je pre nás to najchutnejšie. Varím jedlá, čo nám chutia. Nenútime Natálku jesť, čo nemá rada. Telo podľa mňa prirodzene cíti, čo potrebuje a čo mu naopak nerobí dobre.

12:55

Poobedia zvyčajne chodíme von a radi trávime čas s kamarátmi. Keď nebola pandémia, chodila Natálka na výtvarnú a na gymnastiku. Teraz, počas zákazu vychádzania je príležitostí na socializáciu pomenej, tak zvyčajne chodíme von do prírody alebo zostávame na záhrade. Užívame si tak teraz viac času spoločne a viac sa venujeme aj našim zvieracím miláčikom. Dnes obúvame korčule a ideme vyskúšať náš „domáci zimný štadión“.

14:05

Prichádzajú tri zvedavé cicuše, ktoré naozaj nechápu, načo chodíme hore dole po tej zamrznutej kaluži, keď sa na nej tak šmýka. Nedá sa im odolať a začína naháňačka a hra na lov na mnoho spôsobov….

15:00

„Pripravíme tatinkovi prekvapenie?“ padne nápad hneď ako prídeme domov do tepla. Pečenie je jedna z Natálkiných obľúbených činností a tatinkovu obľúbenú bábovku a bublaninu už zvláda úplne sama. Moja úloha je iba vložiť to nakoniec do rúry a pripomenúť kuchárke, že na záver treba aj dať kuchyňu do pôvodného stavu. V tejto disciplíne práve nevyniká a dvakrát ju musím vrátiť do kuchyne od stavebnice.

15:30

Kuchyňa úspešne uprataná a teraz sa už nerušene môže venovať stavebnici.

16:20

Natálka si spomenie na naše rozrobené pokusy s ľadom. V mrazničke už hádam zamrzlo, čo sme pripravovali na ďalšie pokusy. Najbližšiu pol hodinku skúmame, bádame, skúšame a hľadáme vysvetlenia.

16:40

Do toho prichádza domov tatinko a teší sa z bublaniny. Dáva Natálke drobné z peňaženky, aby ich odložila do pokladničky, kde si sporíme na dovolenky. Robíme to tak každý deň, po maličkých sumách si tak nasporíme na dovolenku. Natálka sa zároveň učí pracovať s peniazmi, precvičuje počítanie, keďže pravidelne počíta, koľko máme nasporené, koľko pribudlo od posledného razu. Tatinko sa púšťa do úpravy ľadovej plochy, aby bol aj na zajtra pripravený fajnový ľadík.

16:50

Starých rodičov vidíme teraz viac cez telefón než naživo. Dnes je to dedo, komu opisujeme ako sa mačičkám na ľade šmýkalo, aké korčuliarske pokroky Natálka aj mamina urobili, ako sa vydarili ľadové obrazy….

17:15

Natálka odbieha a sadá si za klavír. Začala sa teraz učiť hrať na klavíri online cez aplikáciu Simply Piano. Dnes si iba prehráva skladby, čo už vie. Pridáva sa aj tatino na gitare.

17:35

„Kto si zahrá?“ zaznie výzva. Pridávame sa ja aj tatinko. Pre nás najkrajšie chvíle sú, keď niečo robíme všetci traja spolu.  Spoločenské hry sú u nás veľmi obľúbené.

18:05

Večer máva Natálka zvyčajne veľmi tvorivú náladu. Všetky kreatívne veci sa jej najlepšie robia podvečer. Dnes berie papiere a píše ďalší príbeh na svoju stránku s environmentálnou tematikou (jej príbehy si môžete prečítať na stránke www.lilizembrc.sk). Ja mám zatiaľ čas v pokoji navariť večeru.

19:10

Ja chystám večeru pre nás, Natálka sa zase postará o to, aby aj zvieratká mali plné brušká.  Večeriame všetci spolu. Pri stole zvyčajne trávime veľa času, rozprávame si zážitky, plánujeme…

20:00

Začína sa súťaž, kto si prvý obsadí sprchu, kto umývadlo. Aj v kúpeľni sa zvykneme zdržať dlhšie. Neviem, čo za zvláštnu zónu máme v kúpeľni, ale tu sa zvyčajne začnú debaty o pekných alebo naopak horších chvíľach, čo sme cez deň zažili. Mám pocit akoby sme v kúpeľni čistili nie len telo, ale aj „hlavu“. Aj takéto umelecké diela niekedy vzniknú popri umývaní.

20:30

Čas na spoločné čítanie v posteli. Každý večer si  píšeme, čo pekné sme zažili, čo nás potešilo. Často sú to aj maličkosti ako keď vidíme dúhu, mačička vyvedie niečo zábavné… Potom si to na konci roka čítame, alebo keď príde zlý deň a mám zlú náladu a potrebujem si pripomenúť, aký máme pekný život. Natálka zaspáva a ja si sadám za počítač, píšem tento článok.

Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0