Google Groups [DomacaSkolaBA] S čím sa boríme, čo boríme a čo robíme v DV

S čím sa boríme, čo boríme a čo robíme v DV:

(medzipredmetové vzťahy)

Čo sa dá robiť:

Otázkové projekty. Keď deti položia otázku, vypracujeme projekt na túto tému.

Vedecká prednáška. Deti si vybrali tému, pripravili si prezentáciu, postavili sa pred tabuľu a pred celou rodinou ju odprezentovali. Menší môžu kresliť obrázky, väčší už môžu použiť aj počítač.. Poslucháči sa
pýtajú otázky a hlavne veľmi pozorne sledujú :-).

Experimenty.

Celorodinná súťaž. Deti vymysleli vedomostnú súťaž ‘Nevzdávaj sa’ pre celú rodinu, mala viacero kôl, vypracovali si otázky na nejakú tému, my ostatní (rodičia, babka, dedko, teta, bratranci..) sme museli
odpovedať, deti odpovede ohodnotili a urobili poradie (+museli riesiť aj viaceré sťažnosti súťažiacich, ktorí neboli spokojní so svojím umiestnením 🙂 ).

Online diskusie detí. Keď deti narazia na nejaký problém, online vyzvú ostatné DV deti a riešia problém spoločne.

Vyrábame knihu. Kúpili sme veľké zošity s hrubými doskami a špirálovou väzbou, deti si vybrali obľúbenú tému a pustili sa do toho. Každý deň robíme jednu stranu. Kombinujeme písanie (text), angličtinu (nadpisy kapitol píšeme po slovensky aj po anglicky), prírodovedu (témy máme prírodovedné), informatickú výchovu (informácie k téme vyhľadávame na internete), výtvarnú (text ilustrujeme)… Deti sú nadšené, keď vidia, ako ich dielo zo dňa na deň rastie a tešia sa, ako ho podarujú (etická výchova 🙂 ).

ABC kniha na rôzne témy. Každá strana patrí heslu začínajúcemu na dané písmeno abecedy. Knihy môžu byť rôzne náročné podľa veku.

Robíme lapbooky.

Filmová tvorba.

Veselo je v školskom klube 1-4 od AITECu

Premietačka a diapozitívy.

Laminovačka a fólie z Lidla. A vyrábame pomôcky.

 

Ako pristupovať

Motivácia:

Prístup podľa typu detí. Deti racionálne založené: Z mojích skúseností pomáha vysvetľovanie s použitím vzoru. Sledovali sme úspechy istého vytrvalostného bežca (El Gerush?). Jozef Pavlovič sa zas dakedy dávno potreboval naučiť písať, aby nám dnes mohol písať všetky tie veselé knižky.

U detí skôr emocionálne založených toto, podľa mňa, nezaberá. Tam sa mi osvedčilo jednoduché nalinkovanie: urobiš dnes túto stranu v MAT, prečítaš si niečo z detského časopisu, napíšeš dnes týchto päť riadkov a dosť. (Potrebuju vedieť, kde bude ten koniec). Nevhodné je pre nich neustále naťahovanie práce „a ešte urob toto“, „a teraz ešte toto“ a „ešte sa pozrieme na túto úlohu“.

Robota navyše. Za odfláknutú robotu jeden riadok naviac (to hovorim len ako príklad, ale ide o to, aby bolo jasné, čo ja – maminka požadujem a čo kontrolujem, a aký bude postih, keď to nebude podľa dohody). Následnosť povinností a zábavy. Prestávka bude AŽ ked budú hotové dajme tomu tieto dve veci.

Odmeny. Motivovať deti odmenami. (Predsa aj my dospelí neradi robíme niečo, ak nevidíme, aký to má zmysel – niekedy je to dobrý pocit, inokedy výplata).  Odmeňovanie sme používali len v krízových časoch (keď bolo napríklad treba prebrať niečoho veľa naraz, alebo prebrať niečo veľmi nepopulárne) a odmena bola nejaka maličkosť – napr.som kúpila lego súpravu, rozdelila som ju na veľmi veľa častí, dala som ich do malých vrecúšok, a tie postupne dostávali ako odmenu. Niekedy to zase bola malá finančná odmena – deti bavilo sporiť si peniaze a kúpili si z nich potom aj tak knižku alebo niečo edukačné, takže som bola spokojná.

Inak, to je práve úžasné na doma vzdelavaných deťoch, že ich často najviac poteší edukačný darček (keďže na nich nevplývajú spolužiaci)..

Učivo ako odmena. Nové učivo z matiky (obľúbené) je u nás za odmenu, až po písaní.

Plechovice. Naxeroxujem a nastrihám príklady alebo slabiky a pod. na papieriky do plechovice, čo už zvládne, smie zahodiť. Má nesmiernu radosť. Vždy sa dohodneme, dokedy musí byť plechovica prázdna a dovolím mu losovat z nej, vymeniť, ak sa mu príklad nepáči.

Vysvetliť zmysel učiva, na čo je to dobré. (Prinajhoršom na cvičenie  pamäte :)).

Povinného málo, ale často, najlepšie denne.

Princíp narcisov. Príloha. Veľký cieľ dosiahneme malými krokmi.

Socializácia.

Pri mýtuse o nesocializácií. Ak si diskutujúci nevyjasnia, čo toto slovo znamená, potom žiadna diskusia nedáva zmysel. Ak nás z niečoho obviňujú, bremeno dokazovania musi byt na žalobcoch. Pokiaľ nám nedokážu opak, tak sme nevinní. Neobhajujte sa.

Školské prostredia. Z knihy Clarka Aldricha „Unschooling Rules“. Ktoré z nasledujúcich školských prostredí napĺňajú potrebu vývoja dobrých sociálnych zručností? Autobusová zastávka? Cesta autobusom? Školská chodba? Trieda? Ihrisko? Jedáleň? Školské záchody?

Niečo k socializácií. Výborné postrehy od Lucky T. v googlegroups.

Devět myšlenek Naomi Aldortové. Niektorí sa s nimi nestotožňujú. Vyzerá to na zovšeobecnené princípy, ktoré fungovali v JEJ rodine.

Linky:

http://www.montessori-doma.sk

http://www.viralnova.com/school-children-risk/  – motivácia

http://www.youtube.com/watch?v=ksiob6KVPDw

(One thousand steps start with one – volne prelozene: Kazda dlha cesta sa musi zacat prvym krokom.)

DV deti sa zdravo stravujú. Tu si môžete povymieňať recepty na domáce pečivo, jogurty, syry,…:

http://www.syridlo-predaj.sk/index.php/kategorie-a6

http://www.urbancheesecraft.com/make-cheese/easy-home-cheese-making-recipes/queso-blanco/

http://www.rodinka.sk/vychova-a-skoly/vychovavame-deti/hry-pamat-pozornost/

http://www.multikulti.sk/vzdelavacie-materialy.html

http://simplehomeschool.net/abc-books/

http://jimmie.squidoo.com/lapbooking

Filmová tvorba – http://www.svfrantisek.sk/rz/galeriaf-day/228-ipad-filmy-f-day

http://www.myslenkove-mapy.cz/myslenkove-mapy/studium/jak-pomoci-skolakum-lepe-se-soustredit-zkuste-myslenkove-mapy/

http://www.inspirativni.tv/naomi-aldort-vychovavejte-deti-jinak/

http://www.diashow.cz/o-promitani-s-psychologem/

http://www.diashow.cz/pedagog-nejen-o-promitani/

https://www.youtube.com/watch?v=7cnxm-OatVs  – Prečo deti nechváliť

http://www.eduworld.sk/sk/top-22-webov-na-vzdelavanie-zdarma!aid=337 – osvedčené stránky k samovzdelávaniu

https://www.google.sk/search?q=diy+montessori+materials+pinterest&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=en&client=safari&gws_rd=cr&ei=lZUDVNiIMoTiPIXGgbgH   – diy (aj monte) vzdelávacie materiály

https://picasaweb.google.com/ockocko/Montessori?authkey=Gv1sRgCLqD6tzAsfvJUw

Absolvovali sme:

12.11.2011        Stretnutie v MC Klbko v Karlovej Vsi

18.11.2011        Tlačová konferencia k návrhu zákona o DV

11.12.2011        Stretnutie v čajovni Unik

30.11.2011        Lobing v parlamente (s pokračovaním 2.12.2011)

8.12.2011          Boj o DV v NRSR

12.1.2012         Predloženie návrhu experimentu na ŠPÚ

21.1.2012         Stretnutie v Klbku

18.5.2012         Stretnutie Tonyho Frica s poslancom Kuffom

15.5.2012         Ministerstvo školstva neschválilo experiment na 2. stupni

24.5.2012         Odoslaný list ministrovi školstva Čaplovičovi

16.6.2012         Valné zhromaždenie v Rodinkove

22.6.2012         Vierka v NR (rozhovory s Vašečkom, Prochádzkom, ombudsmankou)

25.6.2012         Minister Čaplovič odpovedal na list

27.6.2012         OZ sa premenovalo na Domáce vzdelávanie na Slovensku, o. z.

3.10.2012         Bánovce n. Bebravou. Ad de Bruin: Biblický pohľad na vzdelávanie

29.10.2012        Ministerstvo školstva – téma: Experiment na 2. stupni

8.11.2012          Návšteva NR SR s Rišom Vašečkom

16.11.2012        Konference domácího vzdělávání Praha

9.3.2013           Seminár o portfóliovom hodnotení v Bratislave

18.5.2013         Akadémia domácich školákov Žilina

21.5.2013         Prednáška Susane Waldstein v Bratislave

http://www.youtube.com/watch?v=O1YVWoMNrBM – v angličtine

17.6.2013         Diskusia v KDH BA na tému Situácia v regionálnom školstve a možnosti riešenia

http://www.youtube.com/watch?v=v0BgRdiS2CY&feature=player_embedded

29.8.2013         No back to school – Obchoditá pri Očovej

15.11.2013        Konferencia DV v Prahe

29.3.2014         Seminár domáceho vzdelávania Škola Fantázia Banská Bystrica

5.4.2014           Akadémia domáceho vzdelávania Praha

20.5.2014         Výlet na Červený Kameň

11.6.2014          Rokovanie na ministerstve s p. Bugáňovou

23.6.2014         Prednáška s diskusiou Domáca škola Bernolákovo

6.9.2014???      No back to school 2014

https://drive.google.com/folderview?id=0B_J4cr10jSMXbDBubjR2ZmFOY0U&usp=sharing

tiež fotky ako príloha

sept 2014         kampaň Chceme vedieť viac – s priebehom do novembra

http://chcemevedietviac.sk/?p=1055

https://plus.google.com/photos/117004503852031391913/albums/6086661711912800673

30.9.2014         Rozhovory na ministerstve

9.10.2014         Máme stanovy Oz

20.10.2014        Roadshow Moderný učiteľ (trvanie do 7.11.2014)

15.11.2014        Česká konferencia DV (do 16.11.2014)

???                  Roadshow Moderný učiteľ

22.11.2014        Seminár DV v Ivanke pri Dunaji

https://plus.google.com/photos/115260426880957950667/albums/6089030386236357633?authkey=CLPEmOzEnMX8kwE