Seriál rozhovorov s riaditeľmi základných škôl naklonených domácemu vzdelávaniu otvárame s PaedDr. Lenkou Jakubčiakovou, riaditeľkou ZŠ s MŠ Slivník. Táto malotriedka sa nachádza v obci Slivník v okrese Trebišov na východnom Slovensku. Domácemu vzdelávaniu otvorila svoju bránu so srdcom na dlani v tomto školskom roku. Na začiatok spolupráce s domškolákmi by pani riaditeľka rada prijala v školskom roku 2021/22 tri až päť detí.

Koľko máte denných žiakov a koľko domácich školákov zastrešujete v tomto školskom roku?
LJ: V tomto školskom roku máme osemnásť denných žiakov. Sme malotriedna škola s ročníkmi 1. – 4. Domácemu vzdelávaniu sme sa otvorili od tohto školského roka. Zatiaľ nemáme žiadnych domácich školákov.
Čo bol hlavný dôvod alebo impulz, na základe ktorého ste sa rozhodli zastrešovali domácich školákov?
LJ: Priviedol nás k tomu záujem rodičov o túto formu vzdelávania, ale neboli sme vtedy zaradení ako kmeňová škola pre domácich školákov, a tak títo rodičia svoje deti zapísali do inej školy.
Aká je Vaša filozofia podpory domáceho vzdelávania?
LJ: Chceme dať rodičom možnosť výberu. Nech sa ich dieťa vzdeláva formou, ktorá mu najviac vyhovuje.
Poskytujete služby garanta alebo môžete rodinám nejakého garanta odporúčať? A akým spôsobom prebieha spolupráca garanta a domškoláckych rodín?
LJ: Zatiaľ sme nemali takúto možnosť.
Máte v škole v rámci personálu vyhradenú osobu, ktorá spracúva agendu domácich školákov a na ktorú sa môžu domáci školáci v prípade potreby obrátiť s otázkami?
LJ: Áno, máme.
Máte online platformu alebo časť svojej webovej stránky vyhradenú pre záležitosti domácich školákov? Ak nie, plánujete zriadenie takej platformy?
LJ: Samozrejme, v prípade potreby by sme takúto webovú stránku vytvorili.
Ako pomáhate rodinám pri zápise na Vašu školu? Aké dokumenty rodinám poskytujete?
LJ: Snažíme sa vyhovieť požiadavkám rodičom po vedomostnej, ale aj výchovnej stránke.
Akceptujete, ak rodiny využívajú alternatívne metódy vzdelávania – napríklad Montessori, Waldorf, sebariadené vzdelávanie?
LJ: Áno, sme tomu prístupní. Chceme umožniť to, aby sa deti vzdelávali spôsobom, ktorý im vyhovuje.
Akceptujete, ak žiak zapísaný na domáce vzdelávanie používa v hlavných predmetoch iné učebnice a pracovné zošity, ako používate na škole s dennými žiakmi?
LJ: Áno.

Ako pristupujete k vychovám? Zohľadňujete to, že deti navštevujú základnú umeleckú školu a iné záujmové krúžky, kde sa venujú vychovám?
LJ: Samozrejme, veď všetko so všetkým súvisí, ako v živote, tak aj vo vzdelávaní.
Môžu sa deti na domácom vzdelávaní zapísané u Vás v škole zúčastňovať akcií, ktoré Vaša škola organizuje pre svojich denných školákov?
LJ: To by nám urobilo asi najväčšiu radosť, keby domškoláci chceli s nami stráviť určitý čas pri nejakej aktivite.
Ako prebieha preskúšanie na Vašej škole? Na čo kladiete pri preskúšaní dôraz?
LJ: Zatiaľ s tým nemáme skúsenosť, ale predstavujem si preskúšanie formou hry – cieleného rozhovoru doplneného o nejaké testové úlohy.
Dávate na preskúšaní priestor prezentácii vlastnej práce detí? Ste prístupní portfóliovému preskúšaniu?
LJ: Áno, sme prístupní aj portfóliovému preskúšaniu.
Platí sa vo Vašej škole za zápis alebo za poskytnutie služieb kmeňovej školy, prípadne školné? Ak áno, aká je suma za jedného žiaka?
LJ: Nie, v našej škole sa za nič neplatí.
Ponúkate rodinám nejaké „bonusy“, prečo by si mali vybrať práve Vašu školu?
LJ: Určite nad nimi budeme uvažovať, pretože si myslíme, že rodiny s domškolákmi by pre klasické vyučovanie boli zdravým oživením.
Ako vnímate finančnú podporu od štátu v súvislosti so zastrešením a celou agendou ohľadom domácich školákov?
LJ: Neviem posúdiť, či čiastka, ktorú MŠ poskytuje, stačí, pretože sme ešte domškolákov nemali, ale dúfam, že nový pán minister bude podporovať takúto formu vzdelávania. Z jeho vyjadrení je zrejmé, že sa bude snažiť klasické vzdelávanie posúvať do inej roviny a s tým určite súvisí aj financovanie jednotlivých foriem vzdelávania.
Ako vnímate spoluprácu rodín vzdelávajúcich deti doma? Je niečo, čo by ste chceli odkázať alebo odporučiť rodinám, ktoré domáce vzdelávanie plánujú?
LJ: Som z nich milo prekvapená, ako dokážu vytvoriť komunity, v ktorých spoločne vzdelávajú svoje deti.
Ďakujeme Vám za rozhovor!