Domškolácky deň s Dianou a jej deťmi (8r, 2r10m)

Chceli by ste vidieť zblízka, ako funguje rodina, ktorá svoje deti vzdeláva doma? Kedy vstávajú? Čo celé dni robia? Ako sa učia? Čo varia? Či majú kamarátov? Pozývame vás nahliadnuť do ich sveta. Vitajte!

Dnes vás dňom domácich školákov sprevádzajú: Diana, René (8), Soňa (2r10m) a Tomáš

5:40 – Budíček

„Dobjé janto!“ Soňa sa prebúdza. Mne sa ešte nechce von z postele, tak navrhujem čítanie. Súhlasí. Hurá! Som síce ranné vtáča, ale pred šiestou sa mi s ňou nechce strašiť po dome. Keby ešte spala, bolo by to iné. To by som si v pokoji porobila, čo potrebujem alebo by som si dala zopár pozdravov slnka. Ale s takou asistentkou za pätami…

6:00 – Ešte v posteli

Soňa má čítania dosť, ťahá ma von z postele, „Poď sa hjať“. Navrhujem, aby sa hra presunula do postele. Nápad sa ujal! Môžem ešte vylihovať, no vyžaduje sa moja bdelá prítomnosť a účasť 😀

6:30 – Vstávame

Počujem z kuchyne štrnganie riadu. To je René. Už je tiež hore, nečujne prešiel okolo spálne a prestiera na raňajky. Tak vstávam z postele už aj ja so Soňou.


6:45 – Prvé povinnosti hotové

René má už aj popostieľanú posteľ, je poobliekaný… Prvé povinnosti má rýchlo za sebou. Vie, že to stihol dostatočne rýchlo a kým budú raňajky, má čas na svoju vášeň. Veď nestaval celú noc! Soňa sa rada pridáva.


7:10 – Raňajkyyyy!

Pripravujem čaj, rozmrazujem rožky, vyťahujem posledné zásoby z chladničky… Naposledy sme nakupovali pred 13 dňami. Návštevy supermarketov minimalizujeme, miestne potraviny sme vylúčili úplne, v dedine už máme potvrdených niekoľko prípadov COVID-19.


7:40 – Upratujeme

Po raňajkách spolu upraceme zo stola, ja naložím umývačku, deti zametajú. Na stôl putuje škola. Dnes však René nezačína hneď, pretože majú so Soňou rozrobenú nejakú stavbu a chcú sa k tomu čo najskôr vrátiť. Tomáš odchádza do práce. V týchto dňoch je to Sonina izbička, v ktorej si zriadil „korona kancel“. Soňa izbu zatiaľ nevyužíva – musela by tam byť sama, takže sa tam ani nehrá, ani nespí.

7:50 – Moja polhodinka 

Nechávam všetkých pohrúžených do ich aktivít a ukradnem si takú polhodinku pre seba: vlasy, sprcha, studená na záver ako každé ráno, pleť… Zbehne väčšinou strašne rýchlo 😀 a bežne sa asi desaťkrát za ten čas otvoria kúpeľňové dvere. No dnes je pokoj, idú si svoj flow, hrajú sa s tým, čo si postavili.

8:15 – Treba si vysúkať rukávy!

Dnes je vonku príjemne, svieti slniečko, a to Reného ťahá von. Berie si so sebou pripravené úlohy. Najprv píše do denníka – cvičenie nám slúži na precvičenie ruky, prevetranie písmen a skladanie viet. Pri cvičeniach zo slovenčiny totiž nepíše. René si už vyskúšal viacero spôsobov vzdelávania sa. V prvom ročníku sme veľa hľadali, čo mu vyhovuje. Druhý ročník začínal s jasnou (vlastnou) predstavou, ako na to. Vyhovovalo mu, keď mal na každý predmet samostatný deň. No v januári sa rozhodol, že pôjde každý deň (keď sme doma) všetky 3 hlavné predmety: slovenčina, angličtina, matematika. Je to pre mňa náročnejšie na prípravu, no preňho asi lepšie, lebo vie, že všetko to dokáže sfúknuť veľmi rýchlo. A intenzívne.

8:30 – Slovenčina

Bleskurýchlo spraví štipcovačku na i/y po tvrdých spoluhláskach v cudzích slovách (spolupozaskolu.sk). Máme takú aj na dvojhlásky a na slová s ä, tie som vyrobila sama. Sám si cvičenie aj skontroluje – otočí kartičky a vidí, či sú všetky vyznačené správne odpovede poprekrývané štipcami. Spokojne hlási, že dnes mal len jednu chybu! Či „nepodvádza”? Nie. Nerobíme z chýb horor. Povieme si, prečo to tak je a nie je, vďaka chybe sa naučí niečo nové a ide sa ďalej. Takže aj keď si niekedy nie je istý a “vopred si skontroluje” správnu odpoveď, vždy mi to ohlási. Vie, že z toho nebude poprask a ja viem, že aj takto sa učí. Dôverujeme si a je to na nezaplatenie.

8:40 – Slovenčina – pokračovanie

Na rad prichádzajú vetné druhy. Kúpili sme si aktivitu „Druhy viet“ na vytlačenie a zalaminovanie (montekids.sk). Už sme to použili v mnohých obmenách, triedili sme vety so znamienkami do kategórií, potom som znamienka odstrihla, dokonca sú tam aj kartičky na kvarteto. Teraz René priraďuje k vetám správne interpunkčné znamienka (aj táto aktivita je autokorektívna, na zadnej strane viet má opäť správne odpovede) a následne ich transformuje na iný druh viet. Dnes má z otázok vytvoriť rozkazovacie vety. Je to poriadny oriešok a veľa sa pri tom nasmejeme.


8:54 – Kde je Soňa?

Soňa zatiaľ druhýkrát raňajkuje. V poslednom období vlastne celé dopoludnie potrebuje niečo jesť! A zároveň asistuje pri príprave úloh z angličtiny. Miluje, keď jej požičiam pomôcky, ktoré práve nepotrebujeme a aj ona môže byť domškoláčka! Vymýšľa si s nimi vlastné úlohy a s dôležitým výrazom v tvári ich potom rieši a prezentuje mi ich. Ja zatiaľ dávam variť fazuľu na obed. Aj pri varení často asistuje: krája, mieša, umýva, presýpa, nalieva, roztĺka vajcia… Ale dnes hrajú prím kartičky.


9:16 – Angličtina

Milujeme kartičkové aktivity! Dajú sa použiť na x spôsobov, dajú sa kombinovať rôzne sady podľa aktuálnej potreby. Tieto fotografie členov rodiny máme už dobré štyri roky. Najprv slúžili na naberanie slovnej zásoby a chápanie vzťahov v slovenčine, potom v angličtine a teraz pomáhajú pri osobných zámenách (na bielych kartičkách v dolnom rade) a slovesách (menšie obdĺžnikové kartičky položené tesne pod fotografiami). René práve skladá vety: zámeno + can + sloveso. V dohľadnej dobe ich použijeme aj pri téme jedlo. Povieme si, kto má čo rád.


9:25 – Angličtina – pokračovanie

A s kartičkami pokračujeme (kartičky „Clothes“ tu). Hráme „Obleč ma”: hovorím, čo má moja fiktívna postava na sebe, René vyberá z kôpky kartičiek bez popisu, potom dostane moju kôpku s popismi odevov a môže si skontrolovať, či rozumel správne. Potom si úlohy vymeníme. Všetko je to párminútová záležitosť, konverzácia ide rýchlo, no René musí ísť na plné obrátky, pretože nemá okolo seba ďalších 10 detí, ktoré môžu odpovedať namiesto neho.


9:35 – Telesná

Soňa sa medzitým presúva za Reném na záhradu a vystrieda odrážadlo, kočiarik, Reného štipcovačku a skončí na strome. To už Renému nedá a štverá sa za ňou. Dohodneme sa, že na chvíľku a že potom pokračujeme. René sa o Soňu na strome stará. Každú chvíľu jej pomáha prekonať nejaký krok ďalej. Pohyb je alfa a omega. Doprajem ho, inak sú deti neudržateľné alebo otrávené. René dokonca donedávna potreboval behať aj pri učení: pri utvrdzovaní hláskoslovia sme hrali „pátračky” (po celom dome behal a pátral po slovách na mäkké alebo na tvrdé spoluhlásky, alebo s nejakým počtom samohlások…), anglické slovíčka priraďoval ku kartičkám v behu okolo kuchynského stola.

9:40 – Matematika

O chvíľu už je René ponorený do matematiky, ja odchádzam do kuchyne. Z cieľov z matematiky na tento polrok nám ostalo splniť už len písomné sčítanie a odčítanie a vykonanie skúšky správnosti. René miluje prácu s veľkými číslami, takže v príkladoch sa mu objavujú aj sedemciferné čísla, hoci druháci bežne počítajú len do 100. Počítanie pod seba sme zaradili minulý týždeň a skúšku správnosti predvčerom. Tá mu nešla do hlavy, nevedel ju uchopiť. A dnes? Práve s hrdosťou a celý šťastný hlási, že mu vyšla skúška správnosti. Gratulujem! Soňa zatiaľ zbiera fialky.


10:27 – Hotovo

René dorátal. Prvouku robievame zážitkovo a po novom aj formou projektov. Dnes sa ale Renému už do projektu nechce, včera na ňom urobil kus práce, pozreli sme si aj zaujímavý dokumentárny film o mravcoch a do dokončenia má ešte pár dní pred sebou. Soňa sa presunula dnu a roznáša po dome kartičky (ale na to prídem až neskôr). Zastavila sa u nás suseda z ulice, tak sme cez plot z bezpečnej vzdialenosti prehodili zopár viet – najprv to, čo potrebovala, a potom kto sa ako má. A zrazu je pol jedenástej! Ja rýchlo pokračujem v príprave obeda, René pripravuje desiatu.


10:45 – Voľná hra

Prišiel čas na voľnú hru. René odchádza do svojho sveta. Ja sa ešte „voľne hrám“ pri kuchynskej linke, púšťam práčku… to všetko za Soninej výdatnej asistencie. Potom si dám čaj a zvyšky z desiatej. Deti sú pohrúžené do svojich hier, manžel v práci v domácej kancelárii, fazuľový guláš buble, tak vyrážam za slnkom a tichom. Sama.


11:11 – Ticho

V záhrade zbieram voňavú prísadu do čajovej zmesi. Niečo, samozrejme, nechávam včelám. Chvíľu si užívam to ticho. Štebot vtákov je tiež ticho. Viac ako inokedy teraz pociťujem vďačnosť za tento kúsok zeme, kde sa môžeme kedykoľvek „vyvenčiť“. Idylka netrvá dlho. O 11:16 sa za mnou vyrúti moja malá asistentka. Nevadí! Aj tých päť minút dobre padlo 🙂 


11:30 – Voľná práca

Vraciam sa dnu do domu, vypínam guláš, roznášam čistú bielizeň, ktorú včera René pozbieral a medzitým zisťujem, že Soňa „umýva okná”. To je poklad! Po iné dni tohto týždňa sme sem zaradili videohovory s kamarátmi domškolákmi, s ktorými sa bežne stretávame v utorky a stredy dopoludnia a pribudli aj hovory s kamošmi, ktorí bývajú bežne v škole. Dnes sme si dali voľno.


11:55 – Doháňam resty

Na toto som sa chystala niekoľko týždňov a dnes mi na to konečne zvýšil čas a stretol sa aj s chuťou pustiť sa do toho. Potrebujem zašiť dierku na jednom odeve. To si Soňa nemôže nechať ujsť! Ešte že je to fakt robota na chvíľu a môže mi trvať aj dvakrát tak dlho – teda dve chvíľky 😀 René si ide svoje Lego. Dnes sa pustil do megastavby lode. Zaujímavé, doteraz (asi tri roky vkuse) staval cestné motorové vozidlá rôznych druhov.


12:20 – Obeeed!

Deti prestierajú na stôl a René dnes aj naberá všetkým polievku. V poradí podľa veľkosti. Po obede spolu spraceme zo stola, ja vykladám a nakladám umývačku a dávam kuchyňu do „východzieho nastavenia”. Potom vyvesím bielizeň z práčky, ktorá medzitým doprala. O 13:20 mám hotovo.


13:50 – Ide sa von

Dnes popoludní Soňa nejde spať. Keď spí každé popoludnie, potom je večer nezničiteľná. No počas jej spánku zas ja dokážem vybaviť prácu, aspoň maily. Ak mám ale roboty veľa, ak zákazka horí, makám na tom a po zvyšok popoludnia sú deti vydané sebe napospas. Dnes môžeme ísť na vzduch. Máme zbalenú vodu, nejakú maškrtu na dobitie energie, všetci sú poobliekaní a patrične vybavení. Iné popoludnia v týchto korona časoch doma cvičíme, beháme, jazdíme na trenažéri, Reného klub rozbehol aj video tréningy, no dnes je tak pekne, že sa jednoducho musíme „izolovať“ mimo domova.


14:00 – Bajkovačka

Najprv to na okraji lesa vyzerá tak, že bude rušno. Ale nakoniec sme o pár minút uprostred lesa sami. Prestaneme vnímať čas a s viacerými zastávkami sa nám bajkovačka poriadne natiahne. Pred pandémiou sme chodievali popoludní na Reného tréningy alebo sme „šrotovali“ čínštinu. Veru! René mi pol roka omieľal, že by sa chcel učiť po čínsky, až som pochopila, že to nie je len chvíľková záležitosť. Tak som mu do tabletu stiahla aplikáciu Duolingo, v nej našla Čínštinu a šli sme na to. Áno, spolu, lebo konkrétne Čínština je tam len cez angličtinu, takže sa učím s ním, aby rozumel. Na začiatku sme sa do čínštiny ponorili takmer všetkými zmyslami: týždeň sme počúvali len čínsku hudbu, naučila som sa variť niekoľko čínskych jedál, tie jedávame paličkami, napožičiavali sme si knihy o čínskej kultúre… Dnes na čínštinu čas neostal.


17:00 – Sme späť

Po návrate zvonku nám pribudla nová povinnosť: prežehliť všetky bufky, aby sme v nich zničili všetko živé. Soňa asistuje, chlapi sa ujali prípravy olovrantu. Vzali to tak chlapsky, spravili pukance… Po ktorých v priebehu pár minút ostala len mastná misa a mastná panvica.


18:10 – Zopár desaťminútoviek

Desať minút sa bláznime pri chodení po špičkách – to je tréning proti vpadnutým členkom. Potom si René berie klavír a zapína appku, v ktorej má na každý deň desaťminútovú lekciu (Simply Piano, Perfect Pianist). Pustil sa do toho z vlastnej vôle, dobrovoľne, bez mučenia asi pred týždňom. Zo svojho dnešného pokroku je nadšený! Aj ja sa teším. Doteraz sa nechytal na žiadne hudobnovýchovné aktivity, ktoré som ponúkala. Už som z toho bola nervózna, že hudobnú flákame. No prišlo to samo. Tak ako vlastne všetko. Soňa sa hrá na psa, hádžem jej aporty. Pod chvíľou si prečítam nejaké správy a odložené články.


18:50 – Večera a večierka

Soňu dnes potrebujem uložiť skôr. Preto večeria skôr ako ostatní, nasleduje blesková večerná hygiena a idem ju uložiť. Čítanie pred spaním nemožno obísť. Ale o 19:40 už spí.


19:45 – Chlapi v akcii

Keď sa vraciam do kuchyne, chlapi už pracujú na večeri pre „veľkáčov”. Môžem si sadnúť a počkať 🙂 Potom pri jedle pokecáme. O všetkom možnom. Aký bol deň, ako sa vyvíja situácia „tam vonku”, čo nás čaká zajtra…

20:30 – Dobrú noc!

Po jedle sa René odoberá do kúpeľne a do postele. Ja opäť uvádzam kuchyňu do „východzieho nastavenia”, potom namáčam hrach na zajtrajšiu polievku a robím rozkvas na domáci chlieb. Zajtra budem piecť. O tomto čase si pozrieme s Tomášom nejaký film, alebo si čítame, alebo si sadám k prekladu, alebo vyrábam naše školské pomôcky, no dnes sadám k tejto reportáži.