Deň druhého kola prezidentských volieb bol pre komunitu homeschoolerov dôležitý kvôli semináru, ktorý organizovalo OZ „Domáce vzdelávanie na Slovensku“ v Banskej Bystrici. Zúčastnilo sa ho z celého Slovenska približne šesťdesiat rodičov a štyridsať detí.
Témy prednášok boli rôzne ako je rôzne zloženie komunity domácich školákov na Slovensku. Alešova prednáška o tvorbe esejí mala za cieľ vysvetliť nám spôsob ako naučiť deti rozlišovať skutočnosti od názorov a potom v „rieke myšlienok“ zhodnotiť fakty a nachádzať riešenia. V istom momente Alešovej prednášky, keď hovoril o výchove ku slobodnému rozhodovaniu, sa dostala diskusia ku hodnotám a rodičovskej formácii, pri ktorých sa rozdelilo poslucháčstvo do dvoch táborov. Téma tvorby esejí všetkých natoľko zaujala, že prevážila spor. Aleš vtipne označil tieto dva tábory rodičov na „Nemcov“ a „anarchistov“ pre spôsob akým pristupujú ku vzdelávaniu a výchove. Osobne však vnímam túto rozdielnosť ako vzájomne obohacujúcu. Na Alešovej prednáške som si uvedomil, že jeden z mojich výchovných postojov „urob, čo som ti kázal, lebo som ti to kázal ja“ je v dlhodobých dôsledkoch kontraproduktívny.
Nezabúdam na to, že cieľom mojich snažení s domácim vzdelávaním je vychovať nekonformných, samostatne a kriticky mysliacich vzdelaných ľudí so širokým kultúrnym rozhľadom, schopných uplatniť sa vo svete, ktorý tu bude o desať, dvadsať rokov a to na základe vedomostí a schopností. Ako konzervatívec si myslím, že okrem spomenutých rozumových schopností je dôležitý aj morálny charakter človeka. Zásada „Nebát se a nekrást“ musí byť v niečom ukotvená, inak sa stane nedostatočnou a história dokazuje, že vzdelaný a nemorálny jedinec dokáže spôsobiť viac zla.
Prednáška, ktorú viedli Ad a Ingela de Bruin sa niesla v intenciách jej názvu „Naše skúsenosti s domácim vzdelávaním“. Ad najprv hovoril o zlomových udalostiach v ich živote. O sedemročnej misii v Ugande, o návrate do Holandska, kde sa rozhodli aj napriek nelegálnosti domáceho vzdelávania začať učiť vlastné deti doma. Opisoval, ako sa úrady, polícia a súd snažili zastrašiť ich hrozbami pokuty, väzenia alebo odobratia detí z rodiny, pretože nerešpektujú zákony, predpisujúce povinnú školskú dochádzku. Ad hovoril o dôvodoch, pre ktoré nastúpili cestu domáceho vzdelávania. Ak on ako kresťan cíti povinnosť svedomia vzdelávať deti v kresťanskom duchu, nesmie sa tomu prizerať a musí niečo spraviť. Božou cestou je vziať ich zo školy a učiť ich sám.
Keď Ingela popisovala jej spôsoby vzdelávania, ku ktorým neoddeliteľne patrí výchova, dotkla sa aj témy sexuálnej výchovy. Hovorila o „chlapských večeroch“, ktorými označila deň v týždni, počas ktorého Ad brával chlapcov na výlet do prírody, na ktorom hrávali futbal, hry a zabávali sa „po chlapsky“, čím sa mu podarilo vybudovať vzťah dôvery so svojimi deťmi. V tejto atmosfére potom mohli otvárať aj citlivé témy, medzi ktoré sexualita patrí. Rozhovor vždy prispôsobil veku chlapcov. Keď mali dvanásť rokov, dostali „prvé kvapky“, v štrnástich hovorili podrobnejšie a v šestnástich hovorili úplne otvorene.
Poslednú prednášku nabitú informáciami mal Graham W. Hendrey. Vychádzal z kníh , ktorých autorom je John Taylor Gatto a témou bolo elitné vzdelávanie. Opísal trinásť zásad, podľa ktorých vzdelávajú deti zámožných ľudí v súkromných školách a ku každej ponúkol svoje riešenie v podmienkach domáceho vzdelávania. Pre pokročilý čas nemohla byť k prednáške diskusia, ale myslím, že Graham natoľko zaujal, že si rodičia dohľadajú zdroje sami.
Deň, ktorý sme strávili v priestoroch školy Fantázia bol vyčerpávajúci, ale zároveň nás naplnil neuveriteľným množstvom myšlienok a pocitov, zoznámili sme sa s mnohými novými ľuďmi a myslím, že táto skúsenosť v nás bude rezonovať ešte dlho po skončení tohto vydareného seminára. Naša vďaka za to všetko patrí predovšetkým Bohu, ktorý nás neustále inšpiruje k práci a k hľadaniu nových ciest, vďaka patrí vzácnym prednášajúcim, ktorý nás svojimi myšlienkami a svedectvom života povzbudili, škole Fantázia za poskytnutie zázemia, ôsmym animátorkám, ktoré sa nám v čase prednášok starali o deti a tiež všetkým účastníkom, pretože bez nich by to nebolo ono.
Autor: Branislav Krajčovič
Images Copyright by Branislav Krajčovič
Obecenstvo na Seminári domáceho vzdelávania 2014