Akadémia domáceho vzdelávania 2024 – ako bolo?

Aj tento rok, v polovici apríla, sa v Belušských Slatinách konala Akadémia domáceho vzdelávania, jedna z akcií, ktoré už tradične organizuje OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku. Hlavnou myšlienkou tohto podujatia je deťom vzdelávaným doma poskytnúť možnosť prezentovať svoje záujmy, talenty, zručnosti a schopnosti. 

Continue reading “Akadémia domáceho vzdelávania 2024 – ako bolo?”

HISTÓRIA (nielen) PRE PIATAKOV

Dumáte nad tým, ako poňať dejepis so svojim piatakom? Prinášame vám súhrn toho, čo odporúča študovaná a zanietená dejepisárka a domškolácka mama v jednej osobe Saša Dobrotková. O čo v piatackom dejepise ide? Čo je v ňom dôležité? Ako k nemu pristupovať? Čo si k tomu prečítať alebo pozrieť? Čítajte ďalej! Kto uprednostňuje video, nech prejde rovno na koniec článku, tam nájde záznam z webinára.

Continue reading “HISTÓRIA (nielen) PRE PIATAKOV”

Dejiny Slovenska (nielen) ku štvrtáckej vlastivede

Štvrtáci sa v školách stretávajú s prehľadom dejín Slovenska na približne ôsmich hodinách vlastivedy vtesnaných do jedného mesiaca. Osem štyridsaťpäťminútoviek je na cestu časom z praveku po súčasnosť pramálo. Vystačia akurát na memorovanie. Na domácom vzdelávaní si však môžeme hodinový fond prispôsobiť potrebám a záujmom detí. Môžeme ich zaujať. Môžeme im sprostredkovať z každého obdobia nejakú skúsenosť spojenú s nejakou emóciou. Stačí sa na to dobre pripraviť a deti si môžu naše dejiny zažiť na vlastnej koži. Doma vzdelávajúca mama Lucia Mešková pripravila rozsiahly materiál (pdf na stiahnutie) na úvod do dejín Slovenska, ako ho prežila so svojimi deťmi. Nájdete v ňom tipy na tvorivé aktivity, výlety, knihy, video a audio materiály… Je taký nadupaný, že ho pokojne môžete využiť aj pri dejepise vo vyšších ročníkoch.

Continue reading “Dejiny Slovenska (nielen) ku štvrtáckej vlastivede”

Slovné druhy inak: Zoznámte sa, prosím!

Slovné druhy – „memorovačka“ z učebníc, ktorá ktorá sa dá poňať tak, aby si to dieťa zapamätalo na základe nejakých súvislostí, ktoré si môže pospájať. Stačí odbúrať klasickú metódu, ktorá všetko berie od konca: najprv predstaví neznámy abstraktný pojem, ktorý následne rozdelí na dve kategórie označené ďalšími abstraktnými neznámymi pojmami a na koniec to všetko rozdrobí na desať ďalších pojmov! Keď však necháme deti skúmať, objavovať, tešiť sa a byť zvedavými, pôjde to ľahšie – od konkrétneho k abstraktnému.

Continue reading “Slovné druhy inak: Zoznámte sa, prosím!”