100 rokov detskej slobody. Peter Gray o škole Summerhill, demokratických školách a slobode vo vzdelávaní
Peter Gray je americký psychológ a zástanca sebariadeného vzdelávania. Venoval sa výskumu vplyvu voľnej hry detí na ich vzdelávanie a naopak. Je autorom viacerých publikácií na túto tému a pre portál Psychology Today píše blog. Z neho sme pre vás vybrali príspevok, v ktorom autor stručne vysvetľuje pôvod demokratických škôl a sebariadeného vzdelávania.
Domáce vzdelávanie podľa Pavla
Domáce vzdelávanie očami muža, otca domškoláckej rodiny. Siedmy diel.
Domáce vzdelávanie podľa Pepeho
Domáce vzdelávanie očami muža, otca domškoláckej rodiny. Šiesty diel.
Prídavné mená PRIDÁVAJÚ informácie o menách
Zoznámenie sa s prídavnými menami zapamätateľným spôsobom. Zapojením všetkých zmyslov sa podstata látky lepšie zapíše. To isté platí o vlastných zisteniach a záveroch aj o poučení sa na vlastnej chybe. Na to všetko je dobré dať deťom priestor.
Podstatné mená sú PODSTATNÉ
Spoznávanie slovných druhov nemusí byť len memorovanie a dril. Môže zaujímať, ba dokonca aj vzbudzovať údiv alebo zvedavosť. Kto neverí, nech to skúsi! Začíname tým podstatným v našej reči – podstatnými menami.
Slovné druhy inak: Zoznámte sa, prosím!
Slovné druhy – „memorovačka“ z učebníc, ktorá ktorá sa dá poňať tak, aby si to dieťa zapamätalo na základe nejakých súvislostí, ktoré si môže pospájať. Stačí odbúrať klasickú metódu, ktorá všetko berie od konca: najprv predstaví neznámy abstraktný pojem, ktorý následne rozdelí na dve kategórie označené ďalšími abstraktnými neznámymi pojmami a na koniec to všetko rozdrobí na desať ďalších pojmov! Keď však necháme deti skúmať, objavovať, tešiť sa a byť zvedavými, pôjde to ľahšie – od konkrétneho k abstraktnému.
Akadémia domáceho vzdelávania 2022
V pondelok 11. apríla 2022 sa uskutočnila desiata Akadémia domáceho vzdelávania – prehliadka činnosti domácich školákov, ktorú organizuje každoročne OZ DVS pre domškolácku verejnosť. Domškoláci môžu prezentovať svoje práce, diela, projekty, záujmovú činnosť. Jednoducho čokoľvek, s čím sa chcú podeliť a pochváliť. A zároveň je to priestor na stretnutie domškoláckych rodín.
Ohliadnutie za stretnutím o sebariadenom vzdelávaní
Ako sa vyštudovaná učiteľka dostala k DV? Ako prešla od riadeného a prísne štrukturovaného vzdelávania so svojimi deťmi k sebariadenému vzdelávaniu? Ako to funguje? Kto sleduje blog Katky Ducárovej spolupozaskolu.sk, vie, že ešte do nedávna vzdelávala svoje deti veľmi systematicky. Na všetky, a nielen tieto, otázky sme dostali priamo od Katky odpovede v podpornej skupine, ktorú zorganizovalo 28. marca večer OZ DVS pre svojich členov v online priestore. Teraz sa za stretnutím ohliadneme a vyberieme z neho aspoň to podstatné.
Kmeňové školy (19. diel): ZŠ s MŠ Štefana Moyzesa, Banská Bystrica
Škola v srdci Banskej Bystrici na Námestí Štefana Moysesa, blízko Námestia SNP má 208 denných študentov, 7 študentov v zahraničí, 7 detí v špeciálnej triede a 24 detí v materskej škole. Je nová medzi kmeňovými školami podporjúcimi domáce vzdelávanie. Na naše otázky odpovedal riaditeľ školy Mgr. Michal Chrenka.