Domškolácky deň s Baškou a jej deťmi (8, 6, 3)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Naša rodina

Našu rodinu tvoria 3 deti: Sebastián (8 r., druhák), Samko (6 r., predškolák), Sofian (3 r.), mama Baška a otec Igor. Úvodom musím povedať, že nie sme klasická domškolácka rodina, keďže náš druhák chodí na 3 dni v týždni do komunitnej triedy. Teda, pred koronou chodil. Posledný rok je viac doma, než tam, takže spoločne sme nadviazali na naše „domškôlkárske“ časy a učíme sa opäť zážitkovo všetci spolu.

8:00 – 9:00 Rána

Bežný deň začíname pokojným vstávaním – každý vo svojom biorytme, aj keď väčšinou vstávame v rozpätí pol hodiny okolo ôsmej. Ráno sa pred raňajkami chlapci vždy najprv hrajú s Legom, vymýšľajú si kopec príbehov, stavajú podľa fantázie niekedy až neuveriteľné stavby. Dnes to je „drak, ktorého môže skrotiť len nindža, ktorý získa super-vodné oblečenie s vodnou kuklou“. Niekedy pribehnú s knihou a čítame rozprávku na dobrý deň. Tento čas je variabilný podľa toho, aký máme ďalší program. Dnes ich súrim, lebo po raňajkách ideme na výlet.  

9:00 – 9:30

Raňajky sú rýchle – jogurt. Sebi vyberie z chladničky, Samko dá príbory. Sofian mal vybrať handričky, ktoré používame namiesto papierových servítok, ale nejak mu je to všetko smiešne a skáče po sedačke. Tak poprosím Sebiho.

9:30 – 13:00

Doobedné učenie je buď výlet s pozorovaním, alebo ak sme doma, tak pokusy alebo výtvarka – často všetko podľa ročných období či aktuálnej témy. Včera sme robili pokusy so zmiešavaním kvapalín a dnes teda ideme von. Ja pripravím desiatu, oni zatiaľ batôžteky. Sebi naplní termosky vodou, nachystáme zimnú výbavu – každý do veľkej tašky donesie svoju bundu, rukavice, čiapku, veľkáči sa obliekajú, najmenší uteká a ja ho naháňam s otepľovačkami… Naložíme sa do auta a vyrážame na Záhorie. Ideme pozrieť zamrznutý vodopád. Cestou sa rozprávame o korone, tak, ako už takmer rok. Chlapci chcú vedieť, prečo tu je, dokedy tu bude, ako sa šíri, prečo sa nestretávame s inými skupinami, ako funguje vírus v tele, prečo sa niekto nakazí a iný nie a podobne.

13:00 – 14:00 Obed

Po príchode domov dáme rýchly obed. Starší pomáhajú pri krájaní zeleniny do polievky, najmenší podáva, solí, mieša. Popritom vyvarím cestoviny. Po obede upratujeme spolu kuchyňu. Keďže sme ráno balili, chalani teraz spoločne vyložia umývačku riadu – jeden stojí na schodíkoch a vykladá do vysokých políc, dvaja podávajú z umývačky. Nakladám potom ja. Toto robia naozaj radi.

14:00 – 16:00

Tento čas majú vyhradený na svoju hru (zároveň je to aj môj oddychový čas), prípadne ak ešte treba doma niečo porobiť. Keď doperie práčka, majú za úlohu zvesiť suché prádlo a spárovať ponožky (s ktorými potom majú hrajú ponožkovú vojnu), kým ja zavesím nové prádlo. Zavesiť mokré ponožky na radiátor je opäť ich robota. Keďže dnes je podľa predpovede posledný mrazivý deň, vyháňam ich ešte na terasu, aby z nej pozbierali všetok sneh a poukladali ho na kvetináče – topením nám ich zavlaží a zároveň tak šetríme vodu. Učiť sa dá naozaj pri všetkom. Takže bagre, draky a iné príšery už prehadzujú sneh, a potom ešte šermujú s palicami od paradajok a metlou. Ja zatiaľ pre nich pripravím pracovný list o dnešnom výlete.

16:00 – 17:30

Potom nasleduje druhé kolo úloh. Tentokrát má najstarší vybrané príklady z učebníc a mnou urobený pracovný list. Dnes má teda diktát o Medených Hámroch zameraný na „de, te, ne, le“ a úlohy na slabikovanie. Samko má grafomotoriku z Kuliferda a hravé úlohy z detských časopisov. Potom si počíta Matemága. Samko už ako predškolák hravo počíta do 20. So Sofianom popritom lúštime bludiská a striháme. Niekedy však nie je dobrá konštelácia a úlohy im nejdú, vidno, že hlavu majú inde, viac ich zamestnávajú Legopríbehy a vtedy je naozaj skvelé byť domškolákom – úlohy sa odložia na vhodnejší čas či iný deň. Niekedy si proste radšej spolu zahrajú stolovú hru, kde tiež často počítajú, takže sa učia ani nevedia kedy.

17:30-18:30

Po objavení sa ocka po práci sa naňho všetci zavesia, a tak majú tréning vzpierania, šteklenia, lietania a iných akrobatických prvkov, prípadne si s ním zahrajú nejakú stolovku. Podľa toho, na čo ho ukecajú.

18:30 – 19:00

Večeru máme vždy počas správ a hoci by sme ich s mužom radi nielen pozerali, ale aj počuli, naši chalani to berú ako svoj vlastný diskusný krúžok. Ako inak na tému nindžovia a Lego. Prípadne idú filozofické otázky typu „čo by – keby“ počnúc čo dokáže Legonindža až po čierne diery a vznik vesmíru.  Sebi zase nadšene ukazuje nových Lego-drakov, ktoré cez deň vymyslel a postavil. Každý má svoj príbeh.

19:00 – 20:00

Po večeri majú chalani „lekciu o archimedovom zákone“ aka hodinové kúpanie s hrou. Dospelácky voľný čas zaistia farby do kúpeľa, kopa hračiek a veľká detská fantázia. Z vane sa ozývajú pesničky zo Spievankova pretkávané dračími výkrikmi bojujúcich nindžov.

20:00 – 21:30

Potom nasleduje večerné hranie na počítači s ockom, ktorý ich zasväcuje do taktiky, čítanie rozprávky na dobrú noc a Sebiho čítanie. Toto je môj čas na šitie. Ešte rýchlo premiesiť cesto na chlebík na ďalší deň, to už zase beží pomocník… Po zhasnutí svetla sa veľkáči ešte aspoň hodinu rozprávajú potme o všeličom možnom – zväčša o Legu a o hrdinoch z počítačovej hry. Keď zaspí najmenší, nastáva „svätý pokoj“ 😀 a máme s mužom konečne čas na seba a na oddych. Prípadne ak vládzem, chystám program a materiály na ďalší deň.

Záver

Je veľkou výhodou, že sú traja, lebo kedykoľvek sme doma, stále sú partia. Môžu sa spolu zahrať, pomôcť si, vysvetliť si a navzájom sa od seba učiť – či už školské veci alebo trénovať toľko v dnešnej dobe spomínané mäkké zručnosti. Zároveň majú bezpečné zázemie a slobodu si vybrať, čo budú robiť a ja ako ich sprievodca mám slobodu vybrať, čo a ako sa budú učiť a prispôsobiť to ich záujmom.

Please follow and like us:
error20
fb-share-icon0